_::_Forside
_
::_Parterapi, Århus
_::_Parterapeut, Århus
_::_Individuel Terapi
_::_Konfliktløsning
_::_Supervision
_::_Kurser
_::_Artikler
_::_Honorar
_::_Kontakt

Grundelementer i NeuroAffektiv Psykoterapi

Teorien
Hjernen interagerer med omgivelserne gennem samhørighedsoplevelser formidlet af spejlneuroner.
 
Ressourcer og vanskeligheder udvikles i et tæt samspil mellem miljø og medfødte forudsætninger.
 
NeuroAffektiv psykoterapi tager udgangspunkt i den kendsgerning, at det, uanset genetiske disponeringer, er interpersonel interaktion, der modner eller hæmmer udviklingen af personlighedsmæssige/neuronale strukturer.
 
Personlighedsudvikling foregår på tre hierarkisk forbundne niveauer i nervesystemet, nemlig;
 
1. Sensorisk arausalregulering
2. Følelsesmæssigt affektafstemning
3. Rationelt ? mentalisering
 
NeuroAffektiv psykoterapi (Hart og Bentzen, 2011) bygger bro mellem tilknytningsteori og nyere hjerneforskning og beskriver, hvordan interpersonelle synkroniseringsprocesser på dybereliggende personlighedsniveauer (sensoriske og følelsesmæssige) i den psykoterapeutiske relation modner en personlighed. Dette er den NeuroAffektive metodes teoretiske fundament.
 
Metoden
Relationelle udfordringer opstår, når de psykobiologiske mestringsevner ikke kan følge med det input organismen udsættes for, hvormed frugtbart relationelt potentiale er i fare for at gå tabt. De symptomer der ledsager sådanne overbelastninger giver ofte fingerpeg om, hvilket funktionelt modningsniveau (er) personens udfordringer relaterer sig til.
 
Med den neuroaffektive metode foregår personlighedsudvikling igennem at sanse, føle og erkende sig ?mødt? og ?rummet? via relationelt hjulpne arousalregulerende sanseoplevelser, følelsesafstemning og igennem udviklingen af fælles, meningsdannende, sproglige narrativer. Disse afstemninger skabes gennem synkroniseringsoplevelser, som opstår af en række nuværende øjeblikke; oplevelser af tydelige mødeøjeblikke på det relevante niveau i mødet med terapeuten. Disse oplevelser opbygger personlighedens 3 lag individuelt, og integrerer dem indbyrdes.
 
Udgangspunktet for interventionerne i NeuroAffektiv psykoterapi er en vurdering af, hvor ressourcen til at etablere disse mødeøjeblikke i det neurale hierarki hos den enkelte person findes. Og derved støtte modning i nærmeste udviklingszone til en tilfredsstillende grad af mestring er opnået. Dette foranlediger vækst i specifikke neurale forbindelser, der i sidste ende muliggør, at de relationelle evner modnes.
 
Interventioner sigter på at øge kapaciteten til fleksibilitet, energimængde og kompleksitet på de relevante niveauer i den treenige hjerne (autonomt, limbisk og præfrontalt). Og på de relevante mentaliseringsniveauer knyttet til præfrontal cortex;
 
- Basal fornemmelse af sig selv og omverden
- Reflekterende og selvrelativerende bevidsthed
- Helhedsorienteret rummende bevidsthed
 
Når vi er i stand til at synkronisere os på alle de integrerede hierarkiske niveauer i nervesystemet, øges psykisk resiliens og smidigere og mere frugtbare relationelle evner styrkes.
 
Formålet med NeuroAffektiv psykoterapi er altså at støtte personlighedsrettet modning, hvor livets forefaldende udfordringer bruges som træningsplads til at afdække og øge personlighedens forhåndenværende modningsniveau. En udvikling der bevirker en reduktion af behovet for ressourcekrævende selvbeskyttelsesmekanismer.
 
Kilde 
Hart, S. & Bentzen, M. (2011): Neuroaffektiv psykoterapi med børn
Hans Reitzels Forlag. København

Psykolog Frank Lyngholm • Parterapi i AarhusParterapeut i Aarhus • Vestergade 48, I • 8000 Århus C • Telefon: 61 65 64 53